Media en communicatie in een veranderende tijd
Van donderdag 1 tot woensdag 7 augustus vindt in de salesiaanse universiteit (UPS) in Rome een congres plaats over de (media)communicatie van salesianen en de Kerk in een veranderende tijd. Voor onze provincie Vlaanderen en Nederland zullen Tim Bex en Anja Hoogeveen deelnemen aan dit evenement.
'Shaping Tomorrow', zo heet het evenement, wil Don Boscowerkers en salesianen wereldwijd de kans geven om zich verder te ontwikkelen. Zo zijn er 5 grote doelstellingen geformuleerd: de sociale communicatie in de Salesiaanse Familie uitbouwen, streven naar correcte en effectieve sociale communicatie, bijleren over de wereld van jongerencommunicatie, mondiale netwerken creëren en de kansen en uitdagingen van de digitale wereld en kunstmatige intelligentie (AI) ontdekken.
Salesiaan Maciej Makuła, lid van de sector Sociale Communicatie, is al een aantal maanden druk in de weer om de meeting vorm te geven. "De 21e eeuw wordt gekenmerkt door een nieuw tijdperk van informatie-uitwisseling", legt hij uit. “Mensen communiceren nu anders dan 10 jaar geleden en over 10 jaar zou de situatie radicaal kunnen veranderen. De manier waarop we communiceren en inhoud ontvangen verandert. Het internet, sociale media en kunstmatige intelligentie hebben een revolutie teweeggebracht in de manier waarop mensen met elkaar omgaan, vooral met moderne hulpmiddelen, waardoor andere inhoud wordt gecreëerd en nieuwe communicatiekanalen worden verkend. Het is de taak van ons en van onze mediadiensten om daarop te reageren en nieuwe manieren van communicatie te ontdekken."
Tijdens deze internationale meeting zullen salesianen en Don Boscowerkers van mediadiensten wereldwijd bijeenkomen. Benieuwd naar het programma? Je kan het raadplegen op de website van Shaping Tomorrow.