Kansarmoede in de klas: u mag niet langs start…

DSCF5751

Zoals ieder jaar vond Don Bosco Helchteren het belangrijk om samen met de leerlingen stil te staan bij de betekenis van vasten. “Er hangt een waardevolle boodschap vast aan deze periode en dat willen we ook laten voelen aan de leerlingen”, klinkt het bij de school. Dat doet ze niet aan de hand van een sponsorloop of wandeltocht, maar door een gezelschapsspel te spelen.

Het is niet de eerste keer dat de Vlaamse Don Boscoschool een groot spel organiseert als vastenactiviteit. Dat vertelt Diane Timmers van de pastorale animatiegroep (PAG). “In het verleden organiseerden we wandeltochten of lieten we de leerlingen op zoek gaan naar sponsors”, legt ze uit. “Maar we kregen een aantal jaren geleden het gevoel dat dat concept niet meer aansloeg. Daarom gooiden we het met de PAG over een andere boeg.”

Zo werd er vorig jaar een groot spel rond het thema ‘vluchtelingen’ in elkaar gestoken. “We vertrokken van het verhaal van één van onze leerlingen, een Palestijn die afkomstig is uit de Gazastrook. Op die manier lieten we onze leerlingen kennismaken met het verhaal van een vluchteling. Nadien trokken ze het hele schoolgebouw door om op verschillende plaatsen allerlei opdrachten tot een goed einde te brengen.” (lees verder onder foto)

DSCF5762

Langere opdrachten

Deze alternatieve vastenactiviteit werd een succes en dus werd er al snel naar een opvolger gezocht. “Het enige puntje van kritiek dat toen klonk, was dat de opdrachten te kort waren omdat de leerlingen zich telkens moesten verplaatsen”, vertelt Diane. “Daarom kozen we er deze keer voor om binnen het eigen klaslokaal te blijven. Samen met de titularis konden de leerlingen een zelfgemaakte Monopoly spelen. Het thema ‘kansarmoede’ stond daarbij centraal.”

Om het spel in elkaar te steken, werd heel wat opzoekwerk verricht. “Zo zijn we onder meer gaan aankloppen bij Warm Hart, een lokale vzw uit Houthalen-Helchteren die zich inzet voor kwetsbare mensen”, gaat Diane voort. “Om het thema in te leiden, dachten we de leerlingen eerst een video van deze vzw te tonen. We weten echter dat sommige leerlingen regelmatig bij Warm Hart komt aankloppen … Een video tonen waarbij zij herkenbaar in beeld komen, leek ons wat risicovol. Al snel beseften we dus dat we het voorzichtig moesten aanpakken.” (lees verder onder foto)

DSCF5798

Bewustmaking

Een zelfgemaakte Monopoly was het uiteindelijke resultaat. “Enerzijds was er het gekende spel waarbij je met geldbedragen straten kon kopen en geld kon winnen of verliezen, anderzijds breidden we het spel uit door achter de verschillende straten ook doe-opdrachten te steken. Vaak grappige dingen, maar tegelijkertijd ook zaken die ervoor zorgden dat de leerlingen even konden stilstaan bij bepaalde situaties uit het armoedeweb. Zo zorgden we ervoor dat iedereen openlijk over kansarmoede kon spreken.”

We merkten dat iedereen openlijk over kansarmoede sprak
Diane Timmers (PAG)

Voor de leerlingen was deze vastenactiviteit alvast een succes. “We kregen enorm positieve reacties”, besluit Diane. “In het begin reageerden de leerlingen soms wat teleurgesteld omdat ze in hun eigen klaslokaal moesten blijven, maar al heel snel gingen ze op in het spel en reageerden ze enthousiast. Er zijn ook een aantal mensen van vzw Warm Hart komen kijken en ze waren onder de indruk van de diepgang van de gesprekken. We zijn nu al aan het kijken hoe we het volgend jaar zullen aanpakken.”

Interesse om dit spel ook in jouw organisatie of school te spelen met de jongeren? Neem dan contact op met Diane via diane.timmers@donboscohelchteren.be.

Auteur: Tim Bex